Chlad vs. Teplo

 

 

Každý z Vás už zažil poriadnu svalovú horúčku „svalovicu” po našich tréningoch. Aj keď sa hovorí, že čo bolí to rastie, nie vždy sú pocity najpríjemnejšie. Výnimkou je snáď iba „svalovica” na zadku, ktorú obľubujú najmä cvičenkyne po našich Small Group tréningoch :). Svalová horúčka, alebo oneskorená svalová bolestivosť sa zväčša objavuje 24 až 48 hodín po záťaži a je spôsobená špecifickou svalovou prácou. Je omyl si myslieť, že dobrý tréning je meraný intenzitou „svalovice”. Stačí vymeniť cvičenia a sústrediť sa viac na brzdivú fázu, napríklad pri všeobecne obľúbených „split squatoch” a svalovička na zadku je na svete. A to taká, že si na druhý deň neviete sadnúť (ani na záchod :)). Svalovú bolesť spôsobuje zápal poškodených svalových vlákien na mikroskopickej úrovni a je nevyhnutnou súčasťou ich obnovy. Jednou z najčastejších otázok, ktorú ako tréneri dostávame je „ako predchádzať svalovici, prípadne ako s ňou bojovať”?                                                

TEPLO    - sauna   

Najhoršou voľbou v tomto prípade je horúci kúpeľ, alebo sauna ktorá  daný stav ešte viac zhorší. Daľším zlým krokom je použitie analgetík, akými je napríklad aspirín, ktorým svalovicu síce stopnete, ale pripravíte svoje telo o prirodzenú regeneráciu svalov. Sauna nie je rovnako vhodná pred športovým výkonom. Samozrejme má mnoho pozitívnych účinkov na organizmus ako napríklad uvoľňuje svaly podobne ako masáž, pôsobí preventívne proti rôznym chorobám, posilňuje imunitu organizmu a je vhodná na otužovanie. Do sauny však treba chodiť zdraví, bez respiračných problémov alebo zápalu šliach.                                            

 

CHLAD - kryoterapia     

Vyskúšajte kryoterapiu alebo obyčajnú ľadovú vaňu na 15 min. s teplotou vody 8-12 C*. Reakciou na chlad, pôsobením hormónov dochádza k výraznému zníženiu subjektívneho pocitu bolesti, čo predstavuje pozitívum najmä pri liečbe postihnutí pohybového aparátu, reumatických ochorení i zápalových ochorení kĺbov. Najnovšie výskumy tiež dokazujú, že zvýšená látková výmena podmieňuje dokonalejšiu redistribúciu minerálov a vitamínov, čo priaznivo vplýva na ženy trpiace osteoporózou. Vylučovanie hormónov, najmä testosterónu, v priebehu kryoterapie je zaujímavé najmä pre športovcov ale aj bežnú mužskú klientelu, pretože taktiež vplýva  na zvýšenie potencie a úpravu rôznych druhov sexuálnych disfunkcií. Tento jav má tiež priamy vplyv na rast svalovej hmoty a na zvýšenie výkonnosti pri silovom a vytrvalostnom tréningu. Pôsobenie nízkych teplôt zároveň urýchľuje liečbu mäkkého tkaniva a kĺbov po úrazoch, obmedzuje riziko pretrénovania a podporuje svalovú relaxáciu a celkovú biologickú regeneráciu. Samozrejme ani kryoterapia nie je pre úplne všetkých. Vyhnúť by sa jej mali osoby, ktoré trpia niektorými z nasledovných stavov: slabá funkcia štítnej žľazy, rozsiahle rany, závažné choroby dýchacích ciest, onkologické a infekčné ochorenia  alebo tehotenstvo.

Táto webová stránka používa súbory cookies za účelom merania návštevnosti. Viac informácií
Rozumiem